Plesa, Pasul Valcan retur pe Harabor / Schela GORJ
Un traseu relativ greu, avand o durata de parcurgere de aproximativ 6-7 ore incluzand pauzele de odihna, masa si poze. Noi am plecat din Sambotin/GORJ de unde am mers pe asfalt pentru 5km pana in Plesa, unde facem stranga dar pe langa cariera de piatra, este un podet in partea dreapta. Drumul continua pentru 15 km pe o panta accesibila, traseul fiind ciclabil, atentie la turmele de caini care „salasluiesc” in baracile muncitorilor. Pe traseu avem mai multe izvoare cu apa potabila dar se poate bea si din paraiasul care merge pe partea dreapta a drumului.
Dupa cei 15 km urmeaza o portiune extrema de 2.5km, locul unde se termina drumul si se contiuna inainte pe albia apei unde bicicletele trebuie carate pe o portiune de cateva sute de metri, apoi se pot ‘impinge’ printre bolovani. Urmeza 3-4 s-uri de urcare abrupta, dupa parerea mesa cred ca a fost o panta de 20% dupa care am trecut printr-o padure catre o stana de oi. Dupa ce am schimbat cateva vorbe cu nea’ Matei despre traseu, spunandu-ne ca am ales varianta cea mai grea, ocolim prin dreapta si ajungem in traseul de creasta, dar nu imediat, tot mai este ceva de urcat.
Pauza de masa am facut scurtand pe langa padure, unde ne-am odihnit la umbra copacilor pe niste muschi si licheni numai buni pentru a ne simtii ca intr-un fotoliu. Drumul a fost facut ptobabil de un utilaj si este ‘presarat’ cu bolovanis imposibil de pedalat, dar se poate face pushbike.
Am continuat cu urcarea catre drumul de pas, unde am facut stanga si am coborat catre statia meteo din drumul care iese la Schela. Ne-am intalnit cu alti 3 biciclisti care veneau dinspre Pasul Valcan. Traseul lor a fost mult mai usor, probabil fara pushbike. Au urcat cu telegondola apoi s-au deplasat catre Valea lui Mihai cu retur spre Schela cu destinatia Bumbesti Jiu unde urmau sa ia trenul catre Petrosani
Dupa ce am shimbat cateva vorbe, le-am facut poze ca sa apara toti in peisaj 🙂 ne-am continuat drumul catre statia meteo, unde am mai facut un popas, chemati de niste prieteni care erau acolo la un gratar. Ne-am mai potoloit setea cu apa de izor rece, acesta se gaseste deasupra statiei meteo, pe un drum spre dreapta cum urci sau pe stanga cum cobori.
Imediat dupa ce am trecut de statia meteo am facut stanga pentru intrarea catre Harabor, un traseu frumos, la umbra si foarte racoros fiind brazdat de multe izvoare. Drumul acesta este recomandat pentru bicicletele full suspension deoarece este ‘presarat’ cu mule pietre, saritori si podete.
Pentru 10 km ne-am bucurat de racoare pe aceasta bucata de traseu, unde am facut si o pana la una din biciclete, rezolvarea rapida a fost schimbarea camerei cu una de rezerva. Am tracut pe langa fost mina din Schela iar pe stanga este o pastravarie. Odata ajunsi la ‘civilizatie’ am dat si de o caldura imensa, parca am fi intrat intr-un cuptor. Bicicletele le-am spalat de namol dar superficial la o pompa chiar la iesire in drumul cu dale de beton.
Noi am mers mai incet pentru a nu se stropi cu apa, bicicletele de munte nu prea au in doate aripi de noroi 🙂 dureaza aproximativ 30-40 pana jos,
Coborarea catre Sambotin, locul unde am lasat masinile a fost rapida si in viteza, atentie la cateva curbe si de drumul care la mijloc are ceva gauri intre dalelele de beton unde mi-am prins roata de fata avand un noroc imens ca nu am cazut.
Vom reface acest traseu pe un drum mai accesibil care urca din Plesa pe un drum marcat de Salvamont care ajunge tot in drumul de pas deasupra statiei meteo de unde poti alege mai multe trasee, de ex. coborare pe Susita Verde in satul Stanesti.
Harta exacta a traseului se poate descarca de aici, fiind realizata in colaborare cu asociatia Trixbike.